Matbloggstoppen

måndag 1 december 2014

Chokladrutor med nougat


Jag vet inte om jag behöver säga något om receptet, ni ser väl på bilden att det ser väldigt gott ut! Sedan är det ju aldrig fel med choklad, hallon och nougat om ni förstår vad jag menar. Allt detta i kombination kan ju inte bli annat än smaskens. Receptet har jag tagit från Hemmets veckotidning.

250 mjukt smör
3 1/2 dl strösocker
4 ägg
150 g ljus choklad
2 1/2 dl mjöl
2 dl kakao
1 krm salt
75 g hallon

150 g nougat

1. Rör smör och socker ljust och poröst. Tillsätt äggen, ett i taget, under kraftig omrörning. Hacka chokladen och blanda med mjöl, kakao och salt. Rör ner i äggsmeten.
2. Bred ut smeten i en långpanna med måtten 25x35 cm. Strö på hallon.
3. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 25 minuter.
4. Hyvla över nougaten när den kommer ur ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar