Matbloggstoppen

lördag 15 november 2014

Blomkålssoppa

Jag vet inte vad som har hänt med min blogg, det är jättesvårt att få ordning på texterna när jag kopierar recept från andra sidor. Det kanske är någon som försöker tala om för mig att jag ska sluta sno recept och istället hitta på eget?

I vilket fall som helst så kommer här recept på en jättegod soppa som har blivit enormt populär här hemma. Har redan lagat den tre gånger inom loppet av en månad tror jag! Enklare mat än så här blir det knappast inte. Receptet är knyckt från www.arla.se.

700 g blomkål


7 dl vatten

1 st grönsaksbuljongtärning

2 dl grädde

1 krm svartpeppar

ev salt 

persilja


Dela blomkålen i bitar. Koka upp vattnet med buljongtärningen. Lägg i blomkålen och koka den mjuk ca 10 min. Häll av och spara buljongen. Mixa blomkålen till en slät puré. Blanda med buljong och grädde. Koka upp och smaka av med peppar. Strö över persilja vid servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar