Matbloggstoppen

onsdag 19 november 2014

Cranks krossbullar


Även det här receptet är taget från Hemmets Journal. Riktigt bra recept finns det i det jag för kallade för "tanttidningar". Kross är så himla gott i bröd tycker jag. Jag hade inget dinkelmjöl hemma så jag ökade på vetemjölsmängden. 

    20 stycken
    1 dl vetekross
    1 dl rågkross
    5 dl vatten
    50 g jäst
    2 tsk salt
    2 msk olja
    1 dl kruskakli
    ca 4 dl vetemjöl

  1. Koka vete- och rågkross mjukt under lock i hälften av vattnet, ca 5 minuter. Häll i resten av vattnet och låt svalna till 37º.
  2. Smula ner i jästen i ”krossblandningen” och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olja, kruskakli, dinkelmjöl och så mycket vetemjöl att degen blir smidig och släpper bunkens kant. Låt jäsa under duk 40–50 minuter.
  3. Ta upp degen på mjölat bord och knåda eventuellt in mer vetemjöl. Dela degen i 20 bitar och forma bitarna till bullar. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa under duk, ca 30 minuter. Grädda mitt i ugnen, ca 15 minuter. Låt svalna på galler under duk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar