Matbloggstoppen

lördag 18 oktober 2014

Pluras zucchinbiffar


Ja, jag är verkligen inte lika duktig på detta med fotograferingen som att laga mat och äta den. Hej och hå vad har hänt med skärpan här? Strunt samma. Jättegoda biffar från Plura som jag tog från senast Coop tidningen. Tyvärr lär jag mig aldrig och drog inte ner på styrkan. Det borde jag göra för barnens skull.

2 zucchini
1 tsk salt
1 burk kikärter
3 finhackade vitlöksklyftor
2 ägg
1 dl hackad koriander
1/2 tsk spiskummin
1/2 tsk paprika
1/2 tsk chiliflakes
2 msk mjöl
1 dl olivolja till stekning
Riv zucchini grovt med ett rivjärn. Lägg i ett durkslag, strö över salt och rör om. Låt stå 15 min och krama sedan ut så mycket vätska som möjligt.

Mixa kikärtorna till en slät massa.

Blanda zucchini och kikärtor med resten av ingredienserna.

Hetta upp olja i en stekpanna. Klicka ut smeten till små biffar. Stek till fin stekyta, 2–3 min per sida. Det blir 12–16 stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar