Matbloggstoppen

lördag 4 oktober 2014

Frozen chocolate mud cake



Det här receptet har jag fått från min kompis Catherine så jag har dessvärre ingen källhänvisning till det. Supersmarrigt och jättelätt att göra. Man behövde ingen ugn heller vilket ibland förenklar saker och ting.

Ni trodde väl förresten inte att jag har slutat blogga? Ledsen att det är sparsamt med uppdateringarna, men ibland tappar jag lite sugen med det hela. Det är så mycket annat i vardagen med två barn, heltidsarbete, träning och socialt umgänge.

9 digestivekex
85 g smör
200 g mörk choklad
200 g philadelphiaost
150 g socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg (äggulor och vitor var för sig) 
2½ dl grädde

Smält smöret. Smula kexen i en matberedare. Häll smöret över kexena och blanda väl. Tryck ut kex smeten i en form med löstagbara kanter och ställ in i kylskåpet.


Smält chokladen i vattenbad. Låt svalna.


Rör ihop färskosten med 100 g socker och vaniljsockret. Blanda i äggulorna och chokladen och blanda noga.Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt resten av sockret. Vänd ner marängen i chokladsmeten.


Vispa grädden till skum och blanda med den andra smeten. Häll smeten över kakbottnet och låt frysa över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar