Matbloggstoppen

lördag 11 oktober 2014

Extra goda drömmar


Jag är inte speciellt förtjust i drömmar, tycker att de knastrar för mycket mellan tänderna. Däremot är jag väldigt förtjust i choklad och tänkte att detta kanske skulle bli en god kombination. Och det blev det! Det är roligt med småkakor tycker jag, så jag känner mig alltid extra nöjd när jag hittar ett bra recept på det! Receptet är taget ur Allers. 

150 g smör
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ dl matolja
100 g mörk choklad
1 tsk hjorthornssalt
4½ dl vetemjöl


Sätt ugnen på 150°.

Rör matfett, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Tillsätt oljan, litet i taget, och rör smeten slät mellan varje tillsats. Hacka chokladen grovt. Blanda hjorthornssalt och mjöl och rör ned det i smeten tillsammans med chokladen. Arbeta varsamt samman till en deg.

Rulla ut degen på bakbordet och skär upp den i mindre bitar. Rulla till runda bollar och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda kakorna i mitten av ugnen ca 20 minuter. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar