Matbloggstoppen

tisdag 21 februari 2012

Banankaka i långpanna



Inte mycket aktivitet på bloggen för närvarande. Har varken så mycket tid, ork eller lust just nu. Och jag vill givetvis att det ska kännas roligt att blogga! Men det är kul att så många tittar in dagligen, det driver mig i alla fall till att inte lägga ner.

Recept i långpanna gillar jag. Banankaka älskar jag. Detta blev därför ett mycket lyckat recept, taget från denna blogg.

2 ägg
4 1/2 dl socker

4 bananer
200 g smält smör
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
6 dl mjöl

Smält smöret, mosa bananerna. Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt de torra ingredienserna. Tillsätt även smöret och bananerna. Grädda i smord långpanna i 175 grader i ca 30 min. Låt kallna.

Glasyr

150 g smör
2 tsk vaniljsocker
5-6 dl florsocker
2 äggulor

Smält smöret och blanda med flor- och vaniljosocker. Tillsätt äggulor och vispa glasyren slät. Bred glasyren över den kalla kakan.

3 kommentarer:

  1. Låter mycket gott! Du bloggar när du kan och vill, kram!

    SvaraRadera
  2. Såklart du ska dra ner lite på bloggandet när det inte känns roligt, då kommer lusten säkert tillbaka snabbare än om du tvingar dig själv att skriva =)

    Ser väldigt gott ut!

    SvaraRadera
  3. Hovkonditorn: Tack! Ja, jag har verkligen kommit in en svacka nu... Men jag läser i alla fall andras bloggar fortfarande så din är jag inne på ett par gånger i veckan. Kram!

    Hälsokick: Är verkligen inte alls sugen på att blogga just nu. Tråkigt! Men jag hoppas att det kommer tillbaka.

    SvaraRadera